torsdag 30. desember 2010

Isabelle Caro ( 1982-2010 )

På nyhetene istad, la jeg ( som nok mange andre også ) spesielt merke til innslaget av modellen Isabelle Caro. Hun har ledet av sykdommen anoreksia siden hun var 13 år, og ved å posere naken på reklameplakater, har hun vist verden et resultat av denne sykdommen. Hun har gikk sykdommen et ansikt.
Hennes historie:

Liv og oppvekst

Caro led av alvorlig anorexia nervosa helt siden hun var 13 år gammel. Hennes anoreksi ble forårsaket av det hun selv beskrev som en «vanskelige barndom», og hun anga moren som grunnen til at hun utviklet spiseforstyrrelser. Caro sa selv at moren «hadde en panisk angst for at jeg skulle vokse meg for stor. Jeg fikk minimalt med mat, og ble daglig målt - både i høyde og omkrets.» Hun fortalte videre; «jeg fikk heller ikke forlate hjemmet, fordi moren min hadde hørt at frisk luft fikk unge jenter til å vokse og bli store.»
Caro ble innlagt på sykehus for første gang da hun var 20. I 2006 havnet hun i koma som et resultat av spiseforstyrrelsene, og tilstanden var kritisk.
Isabelle Caro døde den 17. november 2010 i Tokyo, Japan, etter å ha tilbrakt ca to uker på sykehus med akutt respiratorisk sykdom, selv om ingen vet årsaken til hennes død. Familien hennes gikk ikke ut i media om dødsfallet før den 29. desember 2010.


- Wikipedia.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar